Seven Hits

One frosty January morning Alexey Buistov had hit a carpet seven times in the snowy backyard of his studio. According to the artist's feelings, even such a routine, everyday action, having been transferred into the art context, is quite capable of acquiring the status of artistic and conceptual action. The historical backdrop of the action "Seven Hits on the Carpet" is an event that took place almost forty years ago on Crimean peninsula. On April 30, 1976 Nikita Alexeev, the conceptual artist and member of the group "Collective Actions", had executed the action "Seven Hits on the Water" on the Black Sea coast (photo reproductions below). Description of the action, its photographic documentation and the artist's comments were included in the first volume of the Collective Actions's  "Trips to the Countryside", published in samizdat in 1980.

     The Collective Actions group was formed in Moscow in the late 1970s by such artists as Andrei Monastyrsky, Nikolai Panitkov, Nikita Alexeev and Georgy Kizevalter. All of them professed the aesthetics of "empty" action. Their countryside actions, held in the Moscow forests, with all their seeming simplicity and unpretentiousness, had truly Zen Buddhist ritual essence and impacted the participants strongly, with the intensity comparable to the Aristotelian catharsis. They were artists who almost did not write pictures, the consciousness of the viewer was their canvas. This kind of art was so immaterial that it had reached us, contemporaries, only in a form of photographic and textual documentation, to which the members of the group had a real passion.

     What is the purpose of the action "Seven Hits on the Carpet"? For an inexperienced observer, this action looked exactly like a seasonal winter cleaning of carpets on the snow, routine practice aimed to get rid of dust and dirt in people's apartments. This is a pragmatic view, as the ratio tells us. And intuition suggests that in reenacting the drama of Alexeyev interaction with water, there is something else hidden. Buistov action was not intended to be built-in into the canon of Moscow conceptualism "as is". First of all, it is an attempt of a dialogue, reflection on the question of whether the conceptual art, the art focused on content, not on form, is an elitist kind of art. What qualitative results can be achieved by replacing the element of water and purely ritual action with its action more prosaic and devoid of any hint of spiritual content? What will happen if we go down from the "heavens" to the "earth" with purely technical means, choosing a typical part of the Soviet apartment interior as the instrument of promotion, the carpet people walk on every day? Is it enough to choose the right material to reach the goal of democratization of conceptual art, or will it remain the art of the chosen ones?

7 hits
 
  Морозным утром 20 января 2016 года в заснеженном дворе своей мастерской Алексей Буистов совершил семь ударов по ковровой дорожке. По ощущениям художника даже такое рутинное, будничное действие, перенесенное в арт-контекст, вполне способно приобрести статус действия художественного и концептуального. Контекстом акции “Семь ударов по ковру” является событие, имевшее место почти сорок лет назад в Крыму. 30 апреля 1976 года художник-концептуалист и участник группы “Коллективные действия" Никита Алексеев провел на берегу Черного моря акцию “Семь ударов по воде” (см. фоторепродукции ниже). Описание акции, её фотодокументация и комментарии художника вошли в первый том текстов КД “Поездки за город”, вышедший в самиздате в 1980 году. 
 
     Группа КД образовалась в Москве в конце 70х годов прошлого века такими художниками как Андрей Монастырский, Николай Панитков, Никита Алексеев и Георгий Кизевальтер. Все они исповедовали эстетику “пустого” действия. Их загородные акции, проводившиеся в подмосковных лесах, при всех их внешней простоте и непритязательности, носили поистине дзен-буддисткий ритуальный характер и имели сильнейшее воздействие на участников, сравнимое по интенсивности с аристотелевским катарсисом. Это были художники, которые почти не писали картин, их холстом было сознание зрителя. Искусство это было настолько нематериальным, что до нас, современников, оно дошло только в форме подробнейшей фото- и текстуальной документации, к ведению которой участники группы испытывали настоящую страсть. 
 
     Какова цель акции “Семь ударов по ковру”? Для неискушенного наблюдателя эта акция выглядела точь в точь как сезонная зимняя чистка ковров на снегу, которую проводят граждане чтобы избавиться от пыли и грязи у себя в квартирах. Таков прагматический взгляд, так нам говорит ratio. А интуиция подсказывает, что за повторением драматургии взаимодействия Алексеева с водой скрывается нечто еще. Акция Буистова задумывалась отнюдь не с целью быть встроенной “как есть” в канон московского концептуализма. Прежде всего - это попытка диалога, рефлексии о том, является ли концептуальное искусство, искусство не формы, а содержания, элитарным. Каких качественных результатов можно добиться, заменив стихию воды и чисто ритуальное действие с нею действием более прозаическим и лишенным какого бы то ни было намека на духовное содержание? Что будет, если вот так спуститься с “небес” на “землю” средствами чисто техническими, избрав инструментом акции предмет советского интерьера, вещь, по которой люди каждый день ходят ногами? Достаточно ли правильно подобрать материал для демократизации концептуального искусства, или оно так и останется уделом избранных?